tisdag 14 september 2010

För eller emot kastering, det är frågan idag...

Just nu pågår en diskussion på ett hundforum ang hurvida det är rätt eller fel att kastrera sin hund och åsikterna är många.

Personligen är jag positiv till kastrering av hundar som

*är blandraser
*har en avelsdefekt
*mår dåligt av att vara fertil


Blandraser säger väl sig självt, varför ha en blandras fertil så att den kan sätta fler till världen. Det finns tillräckligt med hundar utan hem och omplaceringar både i Sverige och sådana som tas hit från andra länder.

Om hunden har en avelsdefekt och inte ska användas i avel kan jag inte se vitsen med att hålla den individen fertil och riskera en tjuvparning för det kan hända hur försiktig man än är. Vem vill föra vidare felaktiga gener (ja det finns de som gör det men de borde inte få hålla på).

Det finns många hundar som faktiskt mår dåligt av att vara fertil både tikar och hanar. Många hanar äter inte, kan inte ta det lugnt, markerar inne mm bara för att det finns en löptik i närheten. Många tikar får stå ut med jobbiga skendräktigheter, min Lena är ett exempel på det. Under löpet är hon helt matfixerad, hon kan inte koncentrera sig på något annat än just mat och det gör att all träning och tävling får ligga på is under löpet (Lena löper med fyra månaders mellanrum). Efter löpet går det ett par veckor och sedan kommer skendräktigheten, då får Lena "valpar", tuttarna sväller och hennes underlinje "försvinner", hon äter för minst fyra individer och vill inte gör något alls och både träning och tävling är uteslutet. Därtill har Lena en ögondefekt som gör att hon inte ska användas i avel och därför kommer hon att kastreras när det passar för att underlätta hennes liv.


Däremot är jag emot tidig kastrering, alla individer har rätt att växa klart både i huvud och kropp innan kastrering för att undvika ev problem senare.

Är det bara positivt med kastrering då? Nej jag är realist och vet att det kan dyka upp problem. Det finns individer som får problem med blåsan, det förekommer viktproblem, vissa "blir gamla och slöa" mm. Men fakta är att de individer som jag haft som kastrater har varit lyckliga och friska. Det finns också saker som man kan undvika om man kastrerar ex på tik kan du undvika livmoderinflammation som kan vara dödligt om det inte upptäcks i tid.

Senaste kastreringen jag beslutade var när min Lady fick epilepsi och det fanns misstanke om att det kunde vara hormonrelaterat. Lady kastrerade, var lite slö första dygnet efter kastrering och sedan som vanligt även om hon fick ta det lite lugnt. Hon har inga viktproblem även om hon numera hålls i sällskapshull och inte utställningshull, sist jag träffade henne mådde hon som en prinsessa :)

Alla har rätt till sin egen åsikt och det står dem fritt men jag tycker som ovanstående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar